زمان برگزاری و جزییات آزمون سراسری سال 94

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جزئیات آزمون سراسری سال 94، گفت: آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنج شنبه 21 خرداد، داوطلبان گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنج شنبه21 خرداد، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 22 خرداد، داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه 22 خرداد در 365 شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار می‌شود.

وی گفت: در این آزمون 880 هزار و 756 داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 518 هزار و 157 نفر زن و 362 هزار و 592 نفر مرد هستند.

وی گفت: 181 هزار و 299 داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 497 هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، بیش از 181 داوطلب در گروه علوم انسانی، بیش از 56 هزار داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 112 هزار و 154 داوطلب نیز در گروه زبان‌های خارجی کارت آزمون دریافت می‌کنند که این تعداد با احتساب داوطلبان شرکت‌کننده در دو یا سه گروه آزمایشی لحاظ شده است.

توکلی با اشاره به اینکه تعدادی از داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و هنر برای شرکت در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز ابراز علاقه مندی کرده‌اند، افزود: با توجه به این موضوع، سازمان سنجش برای یک میلیون و 29 هزار و 267 داوطلب کارت ورود به جلسه آزمون صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه دریافت کارت آزمون سراسری نیز از امروز 17 خردادماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود، اظهار داشت: کارت‌های‌ شرکت در آزمون برای‌ تمام داوطلبان‌ آزمون‌ سراسری سال 1394 از روز یکشنبه 17 خرداد تا روز چهارشنبه 20 خرداد براساس‌ مندرجات‌ بند « الف‌» این‌ اطلاعیه‌ بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان پس از پرینت کارت شرکت در آزمون، در صورت وجود نقص احتمالی باید مطابق بند «ب» این اطلاعیه به حوزه‌های رفع نقص کارت مندرج در جدول شماره 2 اطلاعیه منتشر شده مراجعه کنند.

* شرایط دو کارته‌ها و سه‌ کارته‌ها

توکلی اضافه کرد: برای‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه‌های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌، علوم‌ تجربی و زبان‌های خارجی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ هنر با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ 43 تقاضانامه‌ اعلام‌ داشته‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون‌ گروه هنر نیز جداگانه‌ صادر شده است‌.

وی گفت: این‌ دسته ‌از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ هنر را نیز علاوه‌ بر پرینت کارت‌ شرکت در آزمون ‌گروه آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت ‌دارند. به عبارت دیگر برای‌ این‌ قبیل‌ داوطلبان‌ دو کارت‌ شرکت در آزمون‌ صادر شده‌ است‌ که‌ لازم‌ است‌ پرینت هر دو کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور ‌دریافت‌ کنند.
برای‌ آن دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه‌های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ انسانی‌، علوم‌ تجربی و هنر که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در آزمون‌ گروه‌ آزمایشی‌ زبان‌های‌ خارجی‌ نیز با گذاشتن‌ علامت‌ در ردیف‌ 44 تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، کارت‌ شرکت در آزمون گروه زبانهای‌ خارجی‌ نیز صادر شده است‌.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش گفت: این‌ دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ پرینت کارت‌ شرکت در آزمون گروه‌ آزمایشی‌ زبانهای‌ خارجی‌ را نیز علاوه‌ بر کارت‌ گروه‌ آزمایشی‌ مربوط‌ از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ دارند. به‌ عبارت دیگر برای‌ این‌ قبیل‌ از داوطلبان‌ دو کارت‌ شرکت در آزمون صادر شده‌ است‌ که‌ لازم است‌ پرینت هر دو کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ کنند.
وی افزود: برای‌ آن دسته‌ از داوطلبان‌ متقاضی شرکت در آزمون گروه‌های‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌ و علوم‌ انسانی‌ که علاقه‌مندی‌ خود را برای‌ شرکت‌ در گروه‌ هنر و همچنین‌ گروه‌ زبان‌های‌ خارجی‌ با علامتگذاری‌ در ردیفهای‌ 43 و 44 تقاضانامه‌ مشخص‌ کرده‌اند، سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون (یک‌ کارت‌ مربوط‌ به‌ گروه‌ آزمایشی‌ اصلی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی یا علوم‌ تجربی‌ و یا علوم‌ انسانی‌ و دو کارت‌ دیگر به‌ ترتیب‌ برای‌ گروه‌ هنر و زبانهای‌ خارجی‌) صادر شده‌ است‌. این‌ قبیل‌ از داوطلبان‌ باید پرینت هر سه‌ کارت‌ شرکت در آزمون را از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور دریافت‌ دارند.

* چگونگی رفع نقص کارت آزمون

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش گفت: محل رفع نقص کارت شرکت در ‌آزمون تمام داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی‌، علوم انسانی‌، علوم‌ تجربی‌، هنر و زبان‌های ‌خارجی‌ بر مبنای‌ شهرستان‌ محل‌ اقامت فعلی‌ آنان‌ که‌ در بند 26 تقاضانامه‌ ثبت‌ نام‌، مشخص‌کرده‌اند به‌ شرح‌ جدول شماره‌ 1 و نشانی محل رفع نقص به شرح جدول شماره 2 اطلاعیه منتشر شده در سایت سازمان سنجش به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org است.

* شرایط حضور در آزمون

توکلی عنوان کرد: در حوزه‌های امتحانی نیز صبح‌ها رأس‌ ساعت‌ 7 صبح و بعداز ظهرها راس ساعت 14:30 بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح‌ها راس‌ ساعت‌ 7:30 و بعدازظهرها راس ساعت 15 آغاز می‌شود لذا از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درِ حوزه های امتحانی به حوزه امتحانی ممانعت می‌شود.
مشاور عالی رئیس سازمان سنجش ادامه داد: هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط‌، لازم است اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکسدار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن به همراه داشته‌ باشد.
وی افزود: داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی ، ساک دستی،هرگونه دستگاه ارتباطی(از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری)، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند، بدیهی است که به همراه داشتن هر کدام از وسایل مندرج در این بند به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با داوطلبان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری که بخشی از آن در بند «هـ» آمده است، رفتار خواهد شد و درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

* داوطلبان شرایط خاص
توکلی افزود: داوطلبان دارای دیپلم کامل بهیاری و آن دسته از بهیاران شاغل که در آزمون سراسری سال 1394 در گروه آزمایشی علوم تجربی ثبت نام نموده‌اند علاوه بر پاسخگویی به دروس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مربوط، بایستی به دروس اختصاصی بهیاری نیز که در دفترچه شماره 3 درج شده، پاسخ دهند. برای این قبیل داوطلبان بر روی کارت شرکت در آزمون در قسمت بهیاری، کلمه «بلی» مشخص شده است.

وی افزود: به‌ داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ گروه‌ آزمایشی‌ علوم‌ انسانی‌ که دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی و عنوان‌ گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ نظام جدید آنان‌ علوم‌ و معارف‌ اسلامی‌ (کد 18) است و با توجه‌ به‌ ضوابط‌، لازم‌ است‌ علاوه‌ بر دروس‌ اختصاصی‌ گروه‌ مذکــور، درس ‌اصول، عقاید و فقه‌ را نیز امتحان‌ دهند توصیه‌ می‌شود که‌ به‌ مندرجات‌ دفترچه‌ راهنما که‌ به همراه‌ کارت‌ شرکت در آزمون از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل دریافت‌ و پرینت است، توجه‌ کنند. وضعیت‌ چنین‌ داوطلبانی‌ که‌ با توجه‌ به‌ ضوابط‌ (از لحاظ‌ نوع‌ گواهینامه‌ دیپلم و دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌)، لازم ‌است‌ درس‌ اصول‌، عقاید و فقه‌ را امتحان‌ دهند دقیقاً در دفترچه‌ راهنمای‌ شرکت‌ در آزمون‌ مشخص‌ شده‌ است‌.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: برای‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ یکی‌ از بندهای‌ 1یا 2 یا 3 یا 4 و یا 5 ردیف‌ 20 (بند معلولیت) تقاضانامه‌ ثبت‌ نام‌ را علامتگذاری‌ کرده و مدرک‌ مورد تایید از سازمان بهزیستی را نیز در زمان ثبت نام برای سازمان سنجش ارسال کرده‌اند در مقابل‌ عنوان‌ معلولیت‌ در کارت‌ شرکت در آزمون، نوع‌ معلولیت‌ درج‌ شده‌ است‌. چنانچه‌ داوطلبی‌ یکی‌ از بندهای‌ مذکور را علامتگذاری‌ و مدرک ‌مورد تایید را نیز ارسال کرده ولی‌ در کارت‌ شرکت در آزمون وی عنوان معلولیت مشخص‌ نشده‌، لازم‌ است‌ با به همراه داشتن گواهی معلولیت مراتب‌ را سریعاً به‌ نماینده ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور مستقر در باجه رفع‌ نقص‌ براساس جدول شماره2 اطلاع‌ دهد تا قبل‌ از برگزاری‌ آزمون‌ وضعیت‌ وی‌ مشخص‌ شود.
وی اضافه کرد: از آنجا که‌ براساس‌ ضوابط‌ آزمون‌ سراسری‌ سال 1394 منحصراً آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ که‌ دارای مدرک‌ پیش‌ دانشگاهی‌ بوده‌ و یا دانش‌ آموز دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ هستند، مجاز به‌ ثبت‌ نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری ‌بوده‌اند، بنابراین‌ آن‌ دسته‌ از داوطلبان‌ نظام‌ جدید آموزش‌ متوسطه‌ که‌ به‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ راه‌ نیافته‌اند، مجاز به‌ شرکت‌ در آزمون‌ سراسری‌ سال 1394 نیستند و بدیهی‌ است‌ در صورت‌ شرکت‌ در آزمون‌ از گزینش‌ نهایی‌ حذف‌ خواهند شد.

* دفترچه‌های سوال گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه

وی گفت: آزمون سراسری به صورت چهار گزینه‌ای و سؤالات از کتاب‌های درسی دوره متوسطه است. همچنین در طراحی هر بخش از سوالات از مطالب حذف شده سوال طراحی نمی‌شود، سوالات مفهومی است که این مسئله به منزله دشوار بودن سوالات نیست بلکه افرادی که کتب درسی را مطالعه کرده‌‌اند می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.

توکلی بیان داشت: آزمون عمومی داوطلبان گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری سال 94 در یک دفترچه به نام دفترچه شماره 1 درج شده است به طوریکه 100سؤال عمومی شامل 25 سؤال زبان و ادبیات فارسی 25 سؤال زبان عربی، 25 سؤال فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سؤال زبان انگلیسی طراحی شده که داوطلبان باید به 100سؤال عمومی مندرج در دفتر شماره یک در مدت 75 دقیقه پاسخ دهند.

مشاورعالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه برخی داوطلبان به معارف غیراسلامی یا زبان خارجه غیر انگلیسی پاسخ می‌دهند، گفت: داوطلبانی که به معارف غیراسلامی یا زبان خارجه غیرانگلیسی پاسخ می‌دهند باید سؤالات مربوط به زبان اقلیت‌های مذهبی نظیر مسیحی، کلیمی و زرتشتی یا زبان‌های غیر انگلیسی مانند آلمان، فرانسوی یا روسی را پاسخ دهند.

توکلی اظهار داشت: دفترچه آزمون اختصاصی گروه ریاضی و فنی شامل یک دفترچه به نام دفترچه شماره 2 است که در این دفترچه 135 سؤال اختصاصی درج شده و تمام داوطلبان این گروه آزمایشی باید به این سؤالات در مدت 175 دقیقه پاسخ دهند.

توکلی گفت: دفترچه آزمون اختصاصی گروه علوم تجربی برای داوطلبان این گروه (به جز دارندگان دیپلم بهیاری یا شاغلان حرفه بهیاری که دارای دو دفترچه هستند) شامل یک دفترچه شماره 2 است که در مجموع 170 سؤال اختصاصی برای این گروه طراحی شده و داوطلبان باید در مدت 175 دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند.

وی اضافه کرد‌: در این گروه آزمایشی به دارندگان مدرک بهیاری یا بهیاران شاغل 50 سؤال تخصصی بهیاری در دفترچه شماره 3 ارائه می‌شود که این داوطلبان باید هر سه دفترچه عمومی، اختصاصی و تخصصی بهیاری را در مدت سی دقیقه پاسخ دهند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: دفترچه آزمون داوطلبان گروه علوم انسانی (به جز دارندگان گواهینامه پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی که دارای دو دفترچه هستند) شامل 180 سؤال اختصاصی است که داوطلبان باید در مدت 165 دقیقه به این سؤالات پاسخ دهند.

وی افزود: دارندگان گواهینامه پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی برابر ضوابط علاوه بر آزمون عمومی و اختصاصی باید به 20 سؤال اصول عقاید و فقه مندرج در دفترچه شماره 3 در مدت 20 دقیقه پاسخ دهند.

* تغییر در نحوه پذیرش داوطلبان گروه هنر

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به متمرکز بودن پذیرش تمام رشته‌های گروه هنر گفت: هر ساله پذیرش در این گروه به صورت نیمه‌متمرکز انجام می‌شد ولی امسال ولی امسال تمام رشته‌های هنر به صورت متمرکز و پذیرش با شرایط خاص انجام می‌شود، دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر نیز شامل 160 سؤال اختصاصی است که تمام داوطلبان باید در مدت 165 دقیقه به آن پاسخ دهند.

توکلی گفت: دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجه برای تمام داوطلبان که زبان خارجی انتخابی آنان انگلیسی، آلمانی یا فرانسه است شامل 70 سؤال اختصاصی است که داوطلبان باید در مدت 105 دقیقه پاسخ دهند.

وی افزود: داوطلبان زبان‌های خارجه ایتالیایی یا روسی نیازی به پاسخگویی به سؤالات ندارند یعنی به طور کلی دفترچه شماره دو به این گروه آزمایشی ارائه نمی‌شود.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، اظهار داشت: در جلسه آزمون عمومی و اختصاصی به هر یک از داوطلبان پنج گروه آزمایشی یک پاسخنامه برای درج پاسخ سؤالات آزمون عمومی و اختصاصی ارائه می‌شود که داوطلبان باید پاسخ را برابر دستورالعمل مربوطه در همان پاسخنامه درج کنند.

وی افزود: در آزمون سراسری سال 1394 به هر داوطلب در تمام گروه‌های آزمایشی یک پاسخنامه و 2 دفترچه سوال (آزمون عمومی«دفترچه شماره 1» و آزمون اختصاصی «دفترچه شماره 2») داده می‌شود. داوطلبان دارای دیپلم بهیاری یا شاغل بهیار در گروه آزمایشی علوم تجربی و داوطلبان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی در گروه آزمایشی علوم انسانی علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه‌های عمومی(دفترچه شماره 1) و اختصاصی (دفترچه شماره 2) می‌بایست به سوالات دفترچه اختصاصی شماره 3 نیز پاسخ دهند. داوطلبان در تمام گروه‌های آزمایشی می‌بایست پاسخ سوالات دفترچه‌های عمومی و اختصاصی را در همان یک برگ پاسخنامه تحویل شده علامتگذاری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید